Ontbijt voorbeelden

Koolhydraatvrij of minder dan 5 gram koolhydraten:

  • ei, gekookt, gebakken (groente omelet) maar ook eimuffin
  • vleeswaren uit ’t vuistje
  • kipstukjes, kipfilet
  • kaas, Hüttenkäse, Babybel, kaascracker, lijnzaadcracker
  • knakworstje
  • gehaktballetje
  • vis, gerookte zalm, tonijn met mayonaise
  • (snoep)tomaatjes

Bij alles geldt: eet langzaam en neem een paar dingetjes zodat u zich verzadigt voelt. Dat is de eerste 2-3 dagen nog niet zo duidelijk maar daarna voelt u zich beter verzadigt.

Tussen 5 en 10 gram koolhydraten:

  • 150 ml volle (Griekse) yoghurt of kwark. Voor de smaak: noten, paar (blauwe) bessen, geraspte kokos, kaneel.
  • 1 snee koolhydraatarm brood, besmeerd met (biologische, gras) roomboter en hartig (kaas, vleeswaren, pindakaas).
  • 1 volkoren vezelcracker, besmeerd als bij KHarm brood.
  • 100 gram ricotta of mascarpone evt verdund met amandelmelk, scheutje room, beetje espresso koffie, drupje zoetstof.

Als er onvoldoende verzadiging is mag dit aangevuld worden uit het lijstje hiernaast van koolhydraatvrij.